U ožujku 2024. austrijski DAB+ hub najavio je 28 novih servisa – pola nacionalnih, pola regionalnih – čime je ponuda narasla na oko 58 programa. U travnju 2025. stigla je i ključna poruka: „60 senders – DAB+ uvjerava Austriju raznolikošću“. Isti ritam potvrđuje i RTR-ovo izvješće za 2025., koje bilježi ukupno 60 DAB+ servisa u mjerenju (uključujući i MUX II te MUX III). Logika je zapravo jednostavna. Što je ponuda šira, to je publika aktivnija, a istodobno rastu i mogućnosti za nakladnike.

Kako je reagirala publika

Kada se izbor udvostruči, slušatelji to odmah osjete. Ipsosovo istraživanje na koje se pozivaju i industrijski mediji i austrijski DAB+ hub – pokazuje da 84 % stanovništva može primati DAB+ preko antene, dok oko 79 % korisnika nove kanale opisuje kao veliko ili vrlo veliko obogaćenje. Drugim riječima, „više radija“ nije tek slogan, to je realna promjena u dostupnosti i doživljaju koja povećava šansu da netko prvi put proba – i ostane.

Što rade izdavači kada portfelj naraste

Širi portfelj oslobađa format. Tematske niše – dekadne glazbene postaje, specijalistički kanali, talk i informativni formati – lakše pronalaze svoje vrijeme, mjesto i publiku. Na nacionalnoj razini, dodatni nacionalni sloj i regionalni buketi povećavaju vidljivost brendova i pojednostavljuju planiranje kampanja. Ista kreativna ideja može živjeti na više komplementarnih kanala, uz jasnu priču kome i kada govorimo. Da je DAB+ postao dio mainstreama, pokazuje i primjer iz lipnja 2025. MediaMarkt pokreće vlastiti DAB+ program što šalje snažan signal da se u digitalni eter isplati ulaziti i izvan tradicionalnog radijskog kruga.

Što Hrvatska može primijeniti odmah

Za hrvatske nakladnike najvažnije je razmišljati portfeljski. Početak ne mora biti velik, dovoljna su dva do tri jasna tematska MVP kanala

(MVP = Minimum Viable Product (engleski)“minimalno održiv proizvod” (hrvatski; često se kaže i “najmanje izvediv proizvod”). To je najmanja, najjednostavnija verzija proizvoda/usluge koja donosi stvarnu vrijednost korisniku i omogućuje nam brzo testiranje interesa uz što manje troška i rizika.

Primjeri za radio: DAB+ kanal u “light” verziji, uređena playlista, kratki servisni ulazi, mjerimo slušanja i zadržavanje primjerice soft AC, dekadni ili lagani talk/servis – kako bismo brzo testirali potražnju bez rizika za glavne brendove. Jedan digital-only kanal s jasno odabranim formatom (npr. “soft AC”), osnovnim jinglovima i jednostavnim rasporedom bez velikih kampanja i skupih produkcija. Pilot tjedni talk-blok (30 do 60 min) s jasnom temom i osnovnim voditeljskim parom.

Što to zapravo znači?

Zamisli kiosk s novinama. Ako imaš samo jedan naslov, neki će ljudi proći dalje. Ako na polici ponudiš 2–3 različita izdanja, veća je šansa da svatko nađe nešto za sebe. Tako je i na radiju. Razmišljati portfeljski znači da umjesto jednog kanala za sve, pokrenete par manjih, jasnih kanala s različitim ukusima npr. lagani pop-hitovi, glazba iz jednog desetljeća ili lagani razgovorni program s korisnim servisnim informacijama. To zovemo probni kanali (MVP). Brzi su i jeftini za pokretanje, a ne diraju tvoj glavni brend. Pratiš što ljudi stvarno slušaju i na temelju toga odlučiš što širiš. Sljedeći korak je findability. Abecedna lista postaja, jasne upute za auto-scan/retune i “gdje pronaći postaje” moraju biti jedan klik od početne stranice, jer prvi tuning često odlučuje o navici. Na kraju, važno je govoriti jezikom rezultata. Umjesto tehničkih detalja, nakladnici trebaju oglašivačima i sponzorima ponuditi pakete (nacionalni, tematski, “brand-safe”). Mjerimo reach, vrijeme zadržavanja i o tim rezultatima redovito izvještavamo. Austrijsko iskustvo pokazuje da se takav narativ vrlo lako pretvara u stabilna partnerstva i sponzorstva.

Kad je ponuda raznolika i upute su na pladnju, ljudi brže pronađu svoj radio, naviknu se slušati i lakše se stvaraju stalna partnerstva i sponzorstva.

Zaključno

Austrija je potvrdila da ponuda doista stvara potražnju. Kad publika vidi više smislenih izbora, DAB+ postaje svakodnevna navika, a tržište dobiva novu oglasnu ekonomiju. To je okvir koji Hrvatska može primijeniti odmah – uz malo uredničke hrabrosti u formatima i discipline u korisničkom iskustvu.


Napomena o izvorima spomenutima u tekstu: austrijski DAB+ hub (“DAB+ – Jetzt mehr Radio erleben”), RTR 2025 izvješće, Ipsos (preko Radioszene/OTS), te WorldDAB i objave o MediaMarkt programu.